
 Studies in Media and Communication 
Vol. 12, No. 1; March 2024 

ISSN: 2325-8071   E-ISSN: 2325-808X 
Published by Redfame Publishing 

URL: http://smc.redfame.com 

144 
 

Comparative Analysis of the Pre- and Post-soviet Caucasian Press at the 
Example of Georgian Newspapers: “Sakartvelo” (Georgia) (1918) and 

“Kviris Palitra” (2022) 
Tsitsino Bukia 

Correspondence: Tsitsino Bukia, Professor, PhD in Social Sciences, Caucasus International University, Georgia. 
 
Received: September 21, 2023        Accepted: November 19, 2023        Online Published: December 6, 2023 
doi:10.11114/smc.v12i1.6600          URL: https://doi.org/10.11114/smc.v12i1.6600 
 
Abstract 
In the present reality, the stability of the Caucasus region is essential for the correct and democratic development of the 
post-Soviet area countries. The press reflects the reality of what is happening, therefore, studying its quality and content 
always gives an opportunity to draw the adequate conclusion.  
Goal of the research is to determine to what extent the Caucasian (in particular, Georgian) press missed the path of its 
natural development due to appearing in the Soviet reality. What was the pre-Soviet and post-Soviet Georgian press like?  
The research was conducted on the basis of a comparative analysis of the content of the National Democratic Party 
newspaper “Sakartvelo” (Georgia) (1918) and the modern free public-political newspaper “Kviris Palitra” (2022).  
Before the forced unification of the Transcaucasian region into the Soviet Union, the local press was developing 
democratically. There were party newspapers, government and opposition publications. In modern reality, in the post-
Soviet space, in the conditions of freedom of the press, newspapers show the tendency of total tabloidization. Irrelevant, 
unverified and biased information is often published. 
As a result of the research, it was determined that the pre-Soviet press was of high quality and developed democratically, 
and the Soviet experience had such a negative impact that in the post-Soviet reality, the Transcaucasian press did not have 
three decades to return to its natural development path. 
Keywords: pre and post-soviet press, Newspaper “Sakartvelo”, Newspaper “Kviris Palitra”, Caucasus Region 
1. Introduction 
The level of development of each region and nation is reflected in mass media. Observing the events covered in the press is 
the best way to determine what achievements and challenges are present in this or that direction. Presenting the peculiarities 
of the pre- and post-Soviet Caucasian press - a comparative analysis of the most prominent newspapers of the late 19th and 
early 20th centuries will give us opportunity to see the real picture. The research shows what and how the Soviet Union 
changed in the regular development of the region and, accordingly, how all this was reflected on the press and society.  
Transcaucasia has always been one of the most interesting geopolitical locations. It is located at the junction of Europe 
and Asia, bordering Russia. It was this circumstance that brought 3 countries in the region: Georgia, Armenia and 
Azerbaijan under the influence of the Russian Empire and after under the influence of the Soviet Union. The artificially 
created “unity” of the Soviet Republics obeyed the Center. Media outlets everywhere operated according to the principles 
of Communist media theory everywhere. Therefore, for 70 years, not only in the Caucasus, but in the entire Soviet Union, 
real journalism did not exist. In the post-Soviet area, the democratic society is being gradually formed during the last 
decades, which also is a great challenge for the media.  
Formation of the democratic society seemed to be inevitable at the end of the 19th and beginning of the 20th century. All 
the three countries of the Transcaucasia intended to legalize forever their independence from Russia. All the conditions 
were created for the aforementioned. February 10, 1918, the Transcaucasian Commissariat convened the Seim, a 
representative body of power in the Transcaucasian countries. The Seim proclaimed the independence of the 
Transcaucasian Democratic Federative Republic. This event preceded the declaration of independence by the countries 
of Transcaucasia. Those processes were covered by the then print media, which tried to pave the way for the new 
government with constructive criticism and reasoned analysis; but the development of a democratic society was hampered 



Studies in Media and Communication                                                            Vol. 12, No. 1; 2024 

145 
 

by a new situation. Sovietization erased the traces of pluralism and democratic thinking and confronted the media with a 
communist reality.  
Although in modern reality the Caucasus Region has gained independence, still the degree of real freedom is different in the 
case of Georgia, Armenia and Azerbaijan. Russia tries to maintain its influence on the post-Soviet space as much as possible 
and does not refrain from use of forceful methods for the cause. 20% of Georgia's territory is still occupied by Russia.  
Based on comparative analysis, the research presents the peculiarities of pre- and post-Soviet print media. It shows what 
and to what extent the 70 years of Communist rule has changed in the natural development of independent media; what 
was the pre-Soviet Caucasian press and what is it like today.  
Georgia has always had a distinguished position due to its advanced role in Transcaucasia. It is no coincidence that the 
Transcaucasian Seim also functioned in Tbilisi, the capital of Georgia. Georgia declared its independence on May 26, 
1918. After Sovietization, it was part of the Soviet Union for 70 years. In modern reality, Georgia is a free democratic 
country, which declared its independence again on April 9, 1991.  
Several political parties functioned in Georgia before Sovietization. The pluralistic environment that existed at the first 
stage of the formation of the democratic society provided the basis for the proper development of the country. During this 
period, important forces were active on the political arena: social-democratic, social-federalist, national-democratic and 
socialist-revolutionary parties.  
The pre-Soviet Georgian press was mainly represented by the publications of various political associations, such as: the 
newspaper of the National Democratic Party “Sakartvelo”, the newspaper of the Social Democratic Party “Ertoba” (Unity), 
the Socialist-Federalist “Glekhi” (Peasant), “Mitsa “(Land), “Sakhalkho Sakme” , “kviris palitra” (People's Affairs), etc.  
2. Literature Review 
There is mainly literature on political parties and historical topics in relation to the research topic. As for the research of 
the press itself, the identification of its qualitative characteristics is usually covered by a relatively fewer sources; just 
parts of some textbooks, specially intended for journalism students, where the work of the authors working in this or that 
publication is described only superficially or the monograph written by this or that individual researcher, on any 
newspaper or magazine. For example: "History of Georgian Journalism: 20s of the 20th century", Shota Gagoshidze, 
Tbilisi, Tbl. University Publishing House, 2004; (Gagoshidze, 2004) "Diaries of 20th century Georgian public figures", 
Tbilisi, Intellecti, 2012; (Giorgi Dekanozishvili, Iason lortqifanidze, Davit Qartsivadze, CHanturia Akaki, 2012) The work 
published on the basis of the thesis submitted for the PhD academic degreer - Rusudan Vashakidze, “The Idea of Georgian 
Independence in the Georgian Press of 1917-1918" (“Sakartvelo”, “People's Affairs”, “Alioni”, “Ertoba”), Tbilisi 
University Publishing House, 2009). (Vashakidze, 2009) 
The scientific novelty of the presented article is conditioned right by the fact that there is very scarce scientific literature 
on the topic.  
The period and topics selected for research in framework of this article are related to the monograph Newspaper 
“Sakartvelo” (1918-1919) published by me in 2020, in which the thematic priorities of the mentioned publication are 
presented, the work of publicists is evaluated and the qualitative characteristics of the newspaper are studied. The work 
was created based on the research of the issues of the mentioned newspaper in 1918-1919, as the given period coincides 
with the most insignificant event in the history of Georgia, the declaration of independence.  
The monograph outlines the position of “Sakartvelo” publicists in relation to the most acute problems. Focus is on the 
fact that in parallel with the criticism, the authors always offered their own version of different solutions to the 
Government. The monograph can be used as an auxiliary textbook by journalism students and those interested in the 
history of journalism. (Bukia, 2020) 
Teimuraz Khoridze's book Conversations about Journalism tells about Georgian journalism in the post-Soviet period. The 
book is mainly based on personal experience gained as a result of the author's practical activities and focuses on reality 
in Georgian electronic and print media period after 1990s. (Koridze, 2010) 
The researches of the political situation and political party life in Georgia at the beginning of the 20th century mainly focus 
on the following circumstance - due to the anarchy reigning in Russia, Transcaucasia had the desire to escape from the 
slavery of the Russian Empire. First, the establishment of the Transcaucasian Seim, and then the declaration of 
independence by the Transcaucasian countries made them to face serious challenges.  
The variety of political parties in Georgia, pluralism and the diversity of opinions related to the issues of the organization 
of the country, created healthy environment for the formation of a democratic society. Each political union was backed 
by its own media periodical. Consequently, all these conflicting opinions appeared in the press in the form of polemics. 
It can be claimed that the political party press in Georgia at the beginning of the 20th century was quite highly developed.  



Studies in Media and Communication                                                            Vol. 12, No. 1; 2024 

146 
 

The Social-Democrats - Mensheviks came to power in the Republic of Georgia. Although a non-national party had to do 
the national work - the formation of an independent country - they still managed this challenge. It was the twentieth 
century, and particularly the brief independence of the Democratic Republic of Georgia (DRG) under a social democratic 
government that intensified the notion of Georgia as a part of Europe.“ (Tarkhan-Mouravi, 2014) 
When analyzing Remembering Georgia’s First Republic by Stephen Jones, the following conclusion can be made - 
Despite the fact that the party that did not have national basis had to do national work, the Government was 
motivated by the desire to form a successful Republic. Working for the development of self-government and 
democracy, multi-partyism, made the press pluralistic and therefore - interesting. The roots of Georgian social 
democracy were in Europe. The leaders of the Georgian social democratic movement imbibed ideas of equality, self-
determination, democracy and civil rights from Georgia’s Europeanized intelligentsia, who were educated in Russia and 
Europe, and were known locally as the Tergdaleulni – those who have drank from the river Tergi (Terek), leading them to 
St. Petersburg and sometimes further, to Europe.“ (Jones, 2018)  
Stephen F. Jones’s book Socialism in Georgian Colors: The European Road to Social Democracy, 1883–1917, was mainly 
dedicated to presenting the Georgia’s governing party’s worldview at the beginning of the 20th century; the author again 
emphasizes that the non-national party was leading the process of conducting of national affairs. “The Georgian 
intelligentsia’s acceptance of imperial state borders did not imply indifference to national rights, The Georgian Social 
Democrats, like their nineteenth-century intellectual predecessors, were “nationalists too…“ (Jones S. F., 2005) 
As it can be seen, literature mainly helps us to present a general picture, but, does not allow to specifically understand the 
processes taking place in the press and the hampering of development of the free media of the independent republics by 
the Soviet and their so called reanimation and development after gaining freedom. 
The number of sources named in the literature review is not enough, it is scarce, but it should be noted that there are no 
other materials on this topic.The issue has not been studied and the article aims to fill this gap. This fact also determines 
scientific innovation.  
3. Methods 
Qualitative research, content analysis and interpretive research methods are used in the article. All the preserved issues 
of the Newspaper “Sakartvelo” from 1918 and the Newspaper “Kviris Palitra” from 2022, have been studied and analyzed. 
The analysis of the given empirical data clearly shows how the Soviet Union hampered the natural development of 
independent mass media, what was the pre-Soviet Caucasian press like (on the example of Georgia) and what is the 
situation in terms of today's reality.  
4. Discussion 
4.1 1918 Newspaper “Sakartvelo” (Georgia) 
In 1915, in Tbilisi, was founded the daily newspaper “Sakartvelo” (Georgia), which during 1920-1921, was being 
published under the names –“Akhali Sakartvelo” (New Georgia) and “Iveria”. The newspaper was characterized with its 
national-patriotic orientation and was the publication of the National Democratic Party.  
The Editorial Board expressed the concept of the Newspaper “Sakartvelo” as follows: it was a "political, economic and 
literary" institution. The “Georgians” described the direction and purpose of the newspaper as follows: “Sakartvelo” is of 
national-democratic orientation. Special attention is paid to the economic, commercial, industrial and agricultural 
successes of our country, as well as the dissemination of professional and technical knowledge. Well-known publicists 
and writers cooperate closely with the newspaper.” 
1918 newspaper “Sakartvelo” offered its readers the following rubrics: "War", "About the Truce", "Bolshevik Dictatorship", 
"Chronicle", "Press", "Correspondence", "Theatre and Art", printing relevant materials in the form of informational notes.  
In the newspaper rubrics were often repeated in several issues. For example: "Anarchy in the Caucasus", "Press Madness", 
"Armenian Press", "Georgian Press", "Feuilleton", etc. The publication was very popular. 
Spyridon Kedia was the head of Newspaper “Sakartvelo” and of the National Democratic Party. Poet and playwright Sandro 
Shanshiashvili (1888-1979) was the Editor of “Sakartvelo” in 1915-1916. In 1917, the head of the newspaper was appointed 
Gr. Veshapeli. Since 1919, writer, translator and critic Geronti Kikodze (1885-1960) was the Editor of “Sakartvelo”. Members 
of the Editorial Office were: Al. Asatiani, I. Machavariani and L. Kvaratskhelia, Niko Nikoladze, Geronti Kikodze, Giorgi 
Gvazava, Mich. Javakhishvili, Shalva Dadiani, Vasil Barnov, Ekvtime Takaishvili, Korneli Kekelidze, Ivane Zurabishvili. 
1918 was a politically tense year, however “Sakartvelo” wrote with great interest not only about the war and the 
dictatorship of the Proletariat, but also about culture and arts; The newspaper covered all socially and political essential 
events. Accordingly, in 1918, the newspaper did not avoid such topics as: the declaration of independence of Georgia (on 
May 26, 1918); establishment of the first Georgian University, etc.  



Studies in Media and Communication                                                            Vol. 12, No. 1; 2024 

147 
 

The publicists of the newspaper were able to maintain the balance by permanent rubrics, which, in fact, precluded the 
dominance of only one topic in the publication's content.  
“Sakartvelo” opposed the political views of the Socialists. According to them, Socialism originated in Europe, and if it 
was good, it would not have been rejected there. Therefore, Sakartvelo considered the socialization of Russia and of the 
98% of our country as an abnormal phenomenon and named it as "Socialist Psychosis".  
"Georgians" introduced the society to modern literature and also covered the problems of art. All this was done at a high 
professional level, with in-depth knowledge of the job.  
The newspaper mainly focused on the separatism of the Ossetians, the danger of losing Saingilo, the daily life problems 
of the capital, the need to better organize the railway, the need to delegate functions to the provinces and to introduce 
nationhood. To put it better, the newspaper presented all the essential and actual topics with reasoned arguments in order 
for the electorate to have their own position on the processes underway in the country. Although the newspaper was a 
periodical of a particular political party, its analytical content appears to have been unbiased. Publicists' reasoning was 
always based on factual material and logical arguments.  
When discussing the foreign policy issues, the newspaper considered alliance with Germany as the most optimal decision 
to be made for that time. They believed, while there was anarchy in Russia, Georgia should be smart enough to connect 
with the leading state of Europe, Germany. This step, in their opinion, would make it possible to escape Russia's orbit.  
Analysis of all issues of the newspaper published in 1918 showed that the publicists of “Sakartvelo” demonstrated 
professional mastery in polemics, followed the principles of credibility and objectivity and substantiated their reasoning 
with the statements by prominent people. In order to emphasize the correctness of their viewpoints, convincing arguments 
were given, which ensured the achievement of the necessary effect. The opponent of “Sakartvelo” newspaper mainly was 
the Social-Democratic “Ertoba” (Unity). Sakartvelo actively used the rubric "Press" for polemics with Ertoba, however, 
polemical letters were also published outside the mentioned rubric.  
Based on the strategy of the newspaper, an author first offered the readers the position of the opponents as it was and then 
delivered a decisive attack with argumentative reasoning. Sakartvelo often published counter-accusations too.  
By 1918, chaos and anarchy were raging in Russia. For Newspaper “Sakartvelo”, the restoration of Russia was acceptable 
not as an empire or a federation, but as an ordinary country. “Georgians” considered that declaration of Georgia's 
independence was a legitimate hapening. In the matter of its preservation, they hoped for the Tribunal, as our country was 
given a chance to present itself to the world at the given peace conference.  
Publicists of “Sakartvelo” newspaper spoke out with serious, motivated criticism. Their negative attitude was supported 
by reasoned arguments, which should have been interesting and trustful for readers. At the same time, in case of interest, 
government representatives, could get many important recommendations from the materials of the publication. The 
research revealed that critical views in the 20th century Caucasian press were much more correctly formulated than today 
and did not resemble swearing and cursing. Unfortunately, modern press does not maintain such balance nowadays.  
Thus, the research showed that Newspaper “Sakartvelo” dealt with all the relevant and important problems. It can be 
safely claimed that this newspaper could be used by the government as an advisor. The Social-Democratic government, 
which was inexperienced in national affairs, would have avoided many mistakes, if the recommendations from the 
publications were considered. However, historical fate could not save Georgia from the Soviet Union. The research has 
confirmed that Newspaper “Sakartvelo” published at the beginning of the 20th century was diverse and interesting.  
4.2 Newspaper “Kviris Palitra“ (2022) 
Social-political newspaper “Kviris Palitra” has been a Monday weekly since 1995. The newspaper is mainly 44-48 pages and 
is targeted at an audience of 30 years and older. “Kviris Palitra” has its own distribution network and is circulated throughout 
the country. Therefore, its content is available to everyone. Since 2005, the newspaper has a website www.kvirispalitra.ge  
2022 “Kviris Palitra” used the following slogans to position itself - "Discover every week", "What's happening - find out 
elsewhere... why it's happening - read here!" Despite such loud statements, the content study showed that almost no 
analytical materials are being published, except of the opinions of politically motivated respondents and experts, which 
are offered a lot, in the form of interviews.  
The newspaper has the following permanent rubrics: "Topic of the week", "From week to week", "In the wake of the 
pandemic", "Point of view", "In the political labyrinth", "Economy", "Roots", "Georgians", "Georgians abroad", "On the 
military topic", Announcements, etc.  
In “Kviris Palitra” changing rubrics alternate with each other depending on the topicality of an issue: "Victims of the 
Occupation", "Dariali Sketches", "Georgian-Japanese Friendship", "Exclusive", "Law", "Wealth Formula", "Beyond the 
Enguri", "Artist", "Big Politics" etc.  



Studies in Media and Communication                                                            Vol. 12, No. 1; 2024 

148 
 

The principle of distribution of topics in the rubrics in some cases seems illogical. For example, the rubric "Georgians" 
presents interviews with emigrants. While the same topic is continued in the rubric "Georgians Abroad". It is ineffective 
to separate two different rubrics for thematically identical content. Columns: "Georgians Abroad" and "Point of View" 
stop on the front pages of the newspaper and are continued again towards the last pages. This decision makes it difficult 
for readers to choose which material to read. As an example of the illogical decision of the editors to organize the content, 
we can cite the rubric “Law” presented in the issue N4(1435) of January 24-30, the two materials printed in which are 
both about politics. Thus, the publications in the rubric are thematically inappropriate. 
A social-political newspaper, which claims to be the best publication in the country, obviously should cover all the 
important issues. However, analysis of “Kviris Palitra” showed that sport is not separated a specific rubric. In general, the 
newspaper does not pay any attention to the achievements and problems in this field. Several interviews with this or that 
athlete indirectly cover this topic, which ultimately will not satisfy readers interested in sports at all.  
“Kviris Palitra” newspaper does not focus on culture sphere problems and challenges, nor does it have a dedicated rubric 
for the cause. This deficiency is partly corrected by “Point of View” rubric, in which they write about socially important 
topics in interviews with representatives of the cultural sphere. Also, they have the “Artist” rubric, telling about work of 
one particular person. This content does not fully reflect the real picture; there is no attempt to identify and analyze the 
problems, which in no way can be counted as a positive addition to the reputation of the discussed publication.  
If we do not pay attention to the rubrics offered by the Editors of “Kviris Palitra” and group its content thematically, according 
to content peculiarities, the interests of the creative group of the newspaper can be better identified and specific conclusions can 
be made. In 2022, 1383 extensive materials were printed in “Kviris Palitra” newspaper. The thematic priorities of Editorial 
Board clearly lean towards politics - 21.4% (296 materials). Most of these publications are related to the Russian-Ukrainian war 
(162 materials). However, it is noteworthy that from July 10, 2022, the topic of Ukraine moved to the background and writing 
about the prospects of Georgia's European integration became a priority for the newspaper's authors. As result of the content 
analysis of the materials, we have concluded that the Editorial Board interest was distributed as follows: 
The observation and analysis of thematic priorities revealed the fact that “Kviris Palitra” is politicized and in this respect 
only covers ongoing events, but showing less interest to such important areas as: education, culture, sports, etc.  
The absolute majority of the materials printed in “Kviris Palitra” are interviews; which allows us to think that the authors 
prefer to completely transfer the burden of proving to respondents. As they are the main source, journalists do not have 
to verify anything. Such a decision, of course, harms the quality of the newspaper, because content that is homogeneous 
in terms of genre is boring to understand and does not give the impression of a professional journalistic text. At the same 

time, the use of an interview as a form of representation is an indicator that journalists do not have the potential to write 
analytical materials, which, we of course, can evaluate negatively. 
Only reasoning by respondents, no matter how logical it is, still gives the impression of disbalance, because they are, in many cases, 
politically motivated individuals and are driven by the desire to guide public opinion according to their own viewpoints. Reader 
believes, and should believe, a neutral author, a professional journalist who does not represent any party. Considering the 
circumstances revealed during the research, we can conclude that the mentioned newspaper is unbalanced and there is no attempt 
by the authors to verify the information provided by their sources, which excludes the possibility of disinformation prevention.  
Only 181 materials in “Kviris Palitra” of 2022 are not interviews, although this indicator is only at the expense of Rusa 
Machaidze's recent blog and the rubric of military expert Irakli Aladashvili. An expert in military affairs professionally 
analyzes the problems of this field and looks for cause-and-effect relationships between events, but this is done only 
within the framework of one rubric and the author is not a journalist by profession. The aforementioned emphasizes the 
following circumstance: the field competences of “Kviris Palitra” authors does not give the opportunity to qualitatively 



Studies in Media and Communication                                                            Vol. 12, No. 1; 2024 

149 
 

cover the problems of various fields and for journalists to be able to do analytical reasoning independently without 
authoritative figures. The circumstance mentioned in relation to the country's leading publication does not speak in favor 
of the development of the free press in the region. 
Thus, the rated newspaper published in the 21st century, which is considered to be the best, can neither satisfy all the 
interests of the audience nor offer analytical materials to its readers. This circumstance indicates a selective coverage and 
a certain disability or some kind of self-restraint.  
5. Conclusions 
Region progress highly depends on the development of the press. Media reflects everything happening around. Every result 
occur as result of certain reasons. Soviet journalism was nourished by the Communist theory of the press; therefore, everything 
was controlled by party ideology. Due to that, for comparison, we took the periods when the Trans-Caucasian press (for example, 
Georgia) was free - before the Soviet Union and after the Soviet Union. A comparative study of the Caucasian press of the 20th 
and 21st centuries (at the example of Georgia) gave us a clear picture of why the print media is as it is now.  
The high level and balance of the pre-Soviet press and the superficiality, chaotic arrangement of content and total 
tabloidization reigning in the post-Soviet press are apparent. The modern Caucasian press (at the example of Georgia) is 
either governed by someone's private political interest (by Soviet inertia, when the press had to be nourished by the ideals 
of the Communist Party), or it is afraid of free analytical reasoning (it is hidden behind opinions of authoritative figures).  
There is no official party press (in this case, it would be natural to act according to the worldview of a party), the free press simply 
pretends to be such and is actually party-affiliated. If the publication is truly free, it is too cautious because of the Soviet experience 
and is afraid to participate in the process of forming public opinion, so it is based on the interview genre and analysis by experts.  
Research has shown that the press in the pre-Soviet era was actually free and of high quality, but in the post-Communist 
period, despite technical progress, it is not. Therefore, it can be concluded that the Soviet Union slowed it down for 70 
years and removed it from the natural development process, which can be compensated for by understanding and realizing 
the results of media researchers' studies, accumulating experience, observing Western media and working on oneself.  
Research results are as follows:  

1. Newspaper “Sakartvelo” (1918), which was a periodical publication of the National Democratic Party, covered not 
only all current topics, but also all the areas that it had already announced in its concept: politics, economy and 
culture (which means, the publication had a concept and acted according to it);  

2. Newspaper “Sakartvelo” (1918) offered the Social-Democratic (Menshevik) government, which was completely 
unprepared for the freedom of independent Georgia, and the society facing challenges, a critical view of events from 
the opposition platform, its own solution to the difficult situation, the best analytical articles based on access to 
cause-effect relationships between events;  

3. Newspaper “Sakartvelo” covered all important areas, tried to deeply analyze the problems and to contribute to the 
Europeanization of the society and the development of the country;  

4. Newspaper “Kviris Palitra” is politicized and is illogical in the formation of content; the inconsistency and 
disorganization of distribution of materials in the rubrics can easily confuse readers;  

5. Newspaper “Kviris Palitra” does not cover all areas important to society, although it is required to be done by its 
concept. The newspaper is positioned on the market as a public-political newspaper, which means it itself violates 
the promise given to its readers;  

6. Journalists of Newspaper “Kviris Palitra” do not write analytical materials, they present all the content in the form 
of genre interviews and are copying the respondents' discussions on complex topics.  

The aforementioned gives opportunity to make the following conclusions:  
• Press of the beginning of the 20th century, in the Caucasus region (at the example of Georgia), the was much more 

progressive, in-depth, democratic, focused on the reader's interests, bold and analytical than it is in the 21st century;  
• Pre-Soviet Caucasus media (Georgia as an example) was free when creating analytical content;  
• The post-Soviet press tries to just print the statements made by the respondents on important issues; it is restricted 

and limited. Although the Soviet Union has collapsed long time ago, the mental “handcuffs” are still present;  
• The post-Soviet Caucasian media (at the example of Georgia) is trying to show its independence and for better to 

demonstrating this, it does not refrain from ribaldry, total tabloidization; it even tries to demonstrate its pseudo-
freedom by arranging the content chaotically, but it is not yet able to independently, without guidance and help from 
respondents to take responsibility and to distinguish the essential from the less important.  



Studies in Media and Communication                                                            Vol. 12, No. 1; 2024 

150 
 

Thus, the legal legacy of the Soviet Union still remains the serious obstacle; after 70 years of imprisonment, it appears 
that just a few decades were not enough for the press to understand that freedom is not destruction and chaos, but taking 
difficult tasks on oneself and the great responsibility.  
Acknowledgments 
The author would like to thank the Caucasus International University for the assistance provided in the implementation 
of the research. 
Authors contributions 
The research was done by one autor, Doctor Tsitsino Bukia, from start to finish. 
Funding 
This work was created with the financial support of Caucasus International University. 
Competing interests 
The author declare that they have no known competing financial interests or personal relationships that could have 
appeared to influence the work reported in this paper. 
Informed consent 
Obtained. 
Ethics approval 
The Publication Ethics Committee of the Redfame Publishing.  
The journal’s policies adhere to the Core Practices established by the Committee on Publication Ethics (COPE). 
Provenance and peer review 
Not commissioned; externally double-blind peer reviewed. 
Data availability statement 
The data that support the findings of this study are available on request from the corresponding author. The data are not 
publicly available due to privacy or ethical restrictions. 
Data sharing statement 
No additional data are available. 
Open access 
This is an open-access article distributed under the terms and conditions of the Creative Commons Attribution license 
(http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). 
Copyrights 
Copyright for this article is retained by the author(s), with first publication rights granted to the journal. 
References 
Bukia, T. (2020). Newspaper “Sakartvleo” (1918-1919). Tbilisi: Publishing House Universal. 
Gagoshidze, S. (2004). History of Georgian Journalism: 20s of the 20th century. Tbilisi: Tblilisi University Publishing House. 
Giorgi Dekanozishvili, Iason lortqifanidze, Davit Qartsivadze, CHanturia Akaki. (2012). Diaries of 20th century 

Georgian public figures. Tbilisi: Intellecti. 
Jones, S. (2018, May 25). Remembering Georgia’s First Republic. Civil Georgia. Retrieved from 

https://civil.ge/archives/242414 
Jones, S. F. (2005). Socialism in Georgian Colors: The European Road to Social Democracy, 1883-1917. Cambige , 

Massachusets, London, England: Harvard University Press. 
Koridze, T. (2010). Conversations about Journalism. Tbilisi: Publishing House Berika. 
Tarkhan-Mouravi, G. (2014). Georgia’s European aspirations and the Eastern Partnership” („The Making of Modern 

Georgia, 1918-2012: The First Georgian Republic and its Successors“. (editor Stephen F. Jones, Ed.) London: 
Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315818207 

Vashakidze, R. (2009). The Idea of Georgian Independence in the Georgian Press of 1917-1918" ("Sakartvelo", 
"People's Affairs", "Alioni", "Ertoba". Tbilisi: Tbilisi University Publishing House. 


